محمد رحیمی مدیسه

دغدغۀ قلبی امروز من، طب اسلامی ایرانی است؛ به آن بپردازید. مقام معظم رهبری

محمد رحیمی مدیسه

دغدغۀ قلبی امروز من، طب اسلامی ایرانی است؛ به آن بپردازید. مقام معظم رهبری

التیام زخم بستر به کمک عسل طبیعی و بابونه

جمعه, ۵ مرداد ۱۳۹۷، ۰۷:۰۱ ب.ظ
التیام زخم بستر به کمک عسل طبیعی و بابونه
امروزه بهره گیری از فواید و مزایای طب سنتی با توجه به اقبال عمومی به سرعت در حال گسترش است و این شیوه درمانی به کمک بیماران و دردمندان آمده تا از رنج و مشکلات آنها به ویژه در زمینه زخم بستر و مزمن بکاهد.
به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، متخصصان طب سنتی با استفاده از اندوخته های علمی و تجربیات گرانبها به دنبال درمان بیماری های مختلف و همچنین عوارضی مانند زخم بستر و مزمن هستند.

زخم بستر چیست؟
زخم بستر به آسیب بافت بدن (شامل پوست، درم، اپیدرم و ماهیچه) در اثر ایجاد فشار درازمدت بر یک یا چند نقطه از بدن گفته می شود.خوابیدن طولانی مدت در وضعیت ثابت، سائیدگی در صندلی یا بستر، استفاده از لگن بیمار نامناسب و یا کشیدگی با ملحفه می تواند به بخشی از پوست یا بافت بدن آسیب بزند. بیماران بستری، افراد در حال کما یا فلج شده از جمله کسانی هستند که در معرض خطر ابتلا به زخم بستر می باشند.

زخم بستر اغلب در بخش های استخوانی بدن ایجاد می شود زیرا در این قسمت ها فشار بیشتری بر پوست وارد می شود و چربی کمتری برای محافظت از این ناحیه وجود دارد.
هر چند علم پزشکی پیشرفت های خوبی در خصوص ترمیم زخم ها داشته است اما تاکنون این معضل به صورت کامل برطرف نشده و می تواند مشکلاتی را برای فرد بیمار به وجود آورد که با استفاده از خواص طب سنتی می توان خدمات مطلوب تری ارائه کرد.

عسل طبیعی یکی از شیوه طب سنتی برای ترمیم زخم ها
رئیس مرکز تحقیقات کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی ایران در این رابطه به خبرنگار علمی ایرنا گفت: عسل طبیعی سال هاست به عنوان یکی از روش های طب سنتی برای درمان زخم مزمن و بستر استفاده می شود.

دکتر شهرام آگاه اظهار کرد که گیاهان دارویی (بابونه) و (مورد) نیز برای درمان زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد که مطالعاتی در مورد خواص گیاه دارویی (مورد) برای درمان زخم ها در این مرکز در حال انجام است.
وی گفت: در طب سنتی روش هایی برای درمان زخم ها وجود دارد که از سال های بسیار گذشته در جامعه ما مورد استفاده قرار می گیرد.
رئیس مرکز تحقیقات کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد که مطالعات جامع علمی در زمینه استفاده طب سنتی برای درمان زخم انجام گرفته که از جمله آن می توان به اثبات استفاده از عسل طبیعی برای درمان زخم اشاره کرد.
آگاه با اشاره به ظرفیت ها و توانمندی های طب سنتی ایرانی اشاره کرد و گفت: باید از این توانمندی ها به نحو مطلوب تری برای ارتقاء سلامت مردم بهره برد.

داروی های وارداتی زخم بستر معمولاً تحت پوشش بیمه قرار ندارند.
وی با اشاره به اینکه داروهای جدید و به روز زخم بستر اعم از شیمیاییی و ارگانیک در کشور وارداتی هستند، اظهار کرد: این داروهای وارداتی معمولاً تحت پوشش بیمه ها قرار ندارند.
رئیس مرکز تحقیقات کولورکتال دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: هر چند در سال های اخیر تعداد بیماری های خاص تحت پوشش بیمه افزایش یافته است، اما اغلب داروهای زخم بستر هنوز تحت پوشش بیمه ها نیستند که بار مالی فراوانی را بر خانواده ها تحمیل می کند و در برخی موارد درمان این عارضه را به تأخیر انداخته است.
وی از متولیان نظام سلامت تقاضا کرد اقدامات جدی تری در مورد پوشش بیمه داروهای زخم بستر انجام دهند تا بیماران با آرامش به دنبال درمان خود باشند.

گیاهان دارویی برای درد، خونریزی و عفونت زخم ها قابل استفاده هستند.
عضو پژوهشکده دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به کاربرد گیاهان دارویی در درمان زخم ها گفت: زخم ها درد، خونریزی و عفونت به همراه دارد که گیاهان دارویی در هر سه زمینه قابل استفاده هستند.
دکتر ژاله علی اصل اظهار کرد که برخی از گیاهان دارویی در کاهش درد، برخی در جلوگیری از خونریزی و همچنین تعدادی از گیاهان دارویی در ترمیم زخم ها مؤثر هستند که این موضوع از لحاظ علمی اثبات شده است.
وی گیاهان دارویی (دم الاخوین)، پنیرک، گل ختمی را از جمله گیاهان دارویی اعلام کرد که در جلوگیری از خونریزی مفید و موثر هستند.
علی اصل با اشاره به قابلیت برخی از گیاهان دارویی در ترمیم زخم بستر، در این خصوص از کارایی عسل طبیعی و گیاه دارویی بابونه یاد کرد.
وی همچنین خاطر نشان کرد: هر چند در ترمیم زخم بستر عوامل متعددی از جمله سن بیمار و داشتن بیماری های زمینه ای مؤثر است امام نداشتن برنامه غذایی مناسب نیز بر روند ترمیم زخم ها تأثیر می گذارد.

منبع: ماهنامه عسل درمانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
محمد رحیمی مدیسه

نروید بر زمین هرگز گیاهی
که ننوشته است بر برگش دوایی