محمد رحیمی مدیسه

دغدغۀ قلبی امروز من، طب اسلامی ایرانی است؛ به آن بپردازید. مقام معظم رهبری

محمد رحیمی مدیسه

دغدغۀ قلبی امروز من، طب اسلامی ایرانی است؛ به آن بپردازید. مقام معظم رهبری

هشدار! ژل رویال چینی نخورید!

چهارشنبه, ۱۷ مرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۱۴ ب.ظ
هشدار! ژل رویال چینی نخورید!

ژل رویال (شاه انگبین) نوعی ماده غذایی است که توسط زنبورهای عسل تهیه می‌شود و معمولاً همه لاروها در سه روز اول زندگی از ژل رویال تغذیه می‌کنند، اما این جیره غذایی از روز چهارم تغییر می‌کند و جای آن را مخلوطی از عسل و گرده می‌گیرد، و تنها ملکه تا آخر عمر از ژل رویال تغذیه می‌کند وبه نظر می‌رسد که این نوع غذا باعث به وجود آمدن اختلافات اساسی بین زنبورهای ماده و ملکه می‌گردد به طوری که طول مدت زندگی ملکه بیش از پنجاه و دو برابر طول زندگی زنبورهای کارگر است و از لحاظ حجم نیز ملکه دو تا سه برابر کارگرها می‌باشد.

ژل رویال توسط زنبورهای پرستار تولید می‌شود واین زنبورها در روز ششم زندگی اقدام به ترشح شاه‌انگبین می‌کنند که در حقیقت مایعی سفید رنگ است که در تغذیه لاروها و به ویژه ملکه به کار می‌رود. اما این ترشحات در روز دوازدهم قطع می‌گردد و لاروهای پرستار این وظیفه را به نسل دیگری از لاروها که سن آن‌ها کمتر است می سپارند .

زنبورهای کارگر دارای دو غده بر روی سر خود می‌باشند بنام غدد زیرحلقی که توانایی تولید این ماده را از سن ۱۰ الی ۱۵ روزگی دارند. رنگ ژل رویال از سفید شیری تا زرد روشن بوده و ترش مزه می‌باشد. ملکه در زمان زندگی تنها با ژله رویال تغذیه می‌شود. تمامی لاروها در سه روز اول لاروی با این ماده تغذیه شده و بعد از ۳ روزگی آن‌هایی که قرار است تبدیل به کارگر شوند با عسل و گرده تغذیه شده و آن لاروی که قرار است به ملکه تبدیل شود فقط با ژل رویال تغذیه شده. فروشندگان این محصول در بازار ادعا می کنند که ژل رویال زود فاسد می‌شود و باید بعد برداشت مصرف شود . حال آنکه اگر ژل رویال یا اکسیر انگبین با عسل ترکیب گردد به مدت طولانی و خارج از یخچال هم می تواند دوام آورد.

ژل رویال در بازار به قیمت نسبتا ارزان و نگهداری شده در یخچال به فروش می رسد که اکثراً از کشور چین وارد می گردد و با توجه به استفاده از سموم آفت کش برای دفع کک کندوها و دستکاری های دیگر معمولا نه تنها مفید نیست بلکه زیان بخش هم است. و هر ارزانی بی سبب ارزان نیست کما اینکه در مورد تمامی محصلات عرضه شده از کشور چین شاهد دلیل این ارزانی بوده ایم.

در واقع اگر این اکسیر انگبین آلوده وارد عسل نگردد نتیجه و تاثیر معکوس دارد که به جای سودبخشی زیان آور است مانند تخم مرغ که اگر بگندد به جای تاثیر در سلامتی نتیجه معکوس می دهد و ایجاد مسمومیت می کند.

 لارو چیست ؟

کِرمینه یا لارو به نوزاد کرمی‌شکل حیواناتی که دگردیسی کامل دارند (مانند حشرات و دوزیستان) گفته می‌شود.

شکل آن هیچ شباهتی به حشره بالغ نداشته و از نظر دگردیسی تغییرات فیزیولوژیکی وریخت‌شناختی قابل توجهی را متحمل می‌شود.

در کرمینه معمولاً سه قسمت سر، سینه و شکم مشخص هست. از نظر محیط زندگی و رژیم غذایی لاروها فوق العاده متنوع هستند. حشرات در مرحله کرمینه‌ای دارای قدرت تغذیه و تخریب فراوان هستند. لاروهای نوزاد که از تخم خارج می‌شوند اغلب بلافاصله شروع به تغذیه می‌کنند ولی گاهی تا مدتی از تغذیه خودداری می‌کنند. لارو حشرات هنگام تغذیه رشد و نمو کرده، ازدیاد حجم پیدا می‌کنند و سپس پوست‌اندازی می‌دهند. فاصله میان دو پوست‌اندازی را یک سن (Instar) لاروی می‌گویند. تعداد بارهای پوست‌اندازی در گونه‌های مختلف، متفاوت ولی برای یک گونه معمولاً ثابت است مگر در موارد استثنایی که تحت تأثیر گرما و رطوبت و سایر شرایط خارجی ممکن است تعداد آن متغیر باشد.

این ماده از دو جفت غده هیپوفارین موجود در طرفین سر زنبوران کارگر جوان ترشح می شود و با بزاق دهان آنها مخلوط می گردد. این ژل، خمیری شکل با رنگ تقریبا سفید تا زرد کمرنگ و طعمی تند و زننده است. این ماده مغذی تا سه روز مورد استفاده همه لاروها قرار میگیرد ولی زنبور ملکه به طور دائم از این ماده تغذیه می شود. بدون ژل رویال هیچ لاروی قادر به رشد نیست و این ماده، ملکه را قادر می سازد که در روزهای تخم ریزی در شبانه روز بیش از ۲۵۰۰ تخم بگذارد که وزن این مقدار بیش از وزن خود ملکه است. همچنین ملکه زنبور عسل به واسطه استفاده از این ماده مغذی حدود ۵ تا ۶ سال عمر می کند در حالی که زنبور های کارگر در فصول فعالیت خود (بهار و تابستان) حدودا در کمتر از ۱۴ تا ۲۴ روز از فعالیت خود میمیرند.

خواص ژل رویال چیست ؟

ژل رویال یک ماده غذائی بسیار ارزشمند و داروئی است که در درمان بسیاری از ناتوانی‌ها و امراض موثر می‌باشد از جمله در کاهش چربی خون، تنظیم هورمون‌ها، کمک به باروری و تسریع در بهبودی ناتوانی جنسی، کمک به رشد استخوان، محرک رشد، اشتهاآور، رفع سختی رگ‌ها، بهبودی روماتیسم مفصلی، درمان افسردگی، افزایش دهنده مقاومت بدن در مقابله با عفونت‌ها و جلوگیری از پیری زودرس بسیار موثر است.

ژل رویال به علت دارا بودن ماده‌ای بنام استیل کولین که نقش اساسی در نقل و انتقال پیام‌های عصبی ایفا می‌کند برای پیشگیری و درمان مشکلات عصبی نظیر آلزایمر، رعشه، اضطراب کاربرد دارد و همچنین در فعالیت‌های فکری زیاد هم می‌توان از این ماده استفاده کرد. در ضمن به خاطر داشتن همین ماده (استیل کولین) از رسوب کلسترول در جداره رگ‌ها که باعث سفت شدن دیواره رگ‌ها می‌شود و سکته را به‌دنبال دارد می‌کاهد.

استفاده از ژل رویال به عنوان ماسک های طبیعی صورت و یا در ترکیب ماسک های طبیعی به حفظ شادابی پوست کمک شایانی می نماید.

در ژل رویال مقدار فراوانی کلاژن موجود می‌باشد که در استحکام یاخته‌ها با یکدیگر نقش اساسی بازی می‌کند به ویژه یاخته‌های پوست.

منبع: هیات تحریریه احیای سلامت

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
محمد رحیمی مدیسه

نروید بر زمین هرگز گیاهی
که ننوشته است بر برگش دوایی