محمد رحیمی مدیسه

دغدغۀ قلبی امروز من، طب اسلامی ایرانی است؛ به آن بپردازید. مقام معظم رهبری

محمد رحیمی مدیسه

دغدغۀ قلبی امروز من، طب اسلامی ایرانی است؛ به آن بپردازید. مقام معظم رهبری

مواضع بزرگان در مورد طب اسلامی

يكشنبه, ۲۷ آبان ۱۳۹۷، ۰۹:۵۸ ب.ظ
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای
شکی نیست که امروز، یکی از دغدغه‌های اصلی رهبر انقلاب اسلامی، احیای طب اسلامی ایرانی است. رهبر معظم انقلاب در جایی فرمودند:"این انرژی هسته‌ای اصلش مال ما نیست، چیزی بود که از آن‌ها گرفتیم و الان به دست آورده‌ایم. دغدغۀ قلبی امروز من طب اسلامی ایرانی است، به آن بپردازید."
ایشان همچنین درجایی به اساتید این حوزه توصیه فرموده بودند که:"از درگیری با مخالفان طب سنتی اجتناب کنید و به‌ جای آن به کار خودتان بپردازید".
ایشان همچنین در جمع پزشکان گفتند:«ما ابن‌سینا داشتیم که هنوز کتابش مرجع درسی و مهم دانشگاه‌های دنیاست؛ یا رازی را داشتیم یا دیگرانی از این قبیل را؛ چرا بایستی امروز به خودکفایی علمی دل نبندیم؟»

طب سنتی از دیدگاه رهبری

امام خمینی رضوان ا… تعالی علیه در کتاب کشف‌الاسرار درباره طب غربی فرموده‌اند: غرب همه‌چیز استعماری دارد، طب استعماری، فرهنگ استعماری که برای کشورهای عقب‌افتاده صادر می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند ما وابسته باشیم و چیزهایی که به ما می‌دهند وابستگی می‌آورد، اگر می‌خواهید رشد حقیقی پیدا کنید و مستقل شوید اول این وابستگی فکری و قلبی را کنار بگذارید.
امروز در تمام کشور ایران که به قول شما دانشگاهی مانند جندی‌شاپور داشته، یک نفر که قانون بوعلی سینا را بفهمد معلوم نیست که باشد و این ضربتی است که این کشور از دست اجانب به‌وسیله زمام داران بی‌خرد خورد. (البته این سخنان مربوط به سال‌ها پیش است. خوشبختانه امروز کسانی که این کتاب پزشکی بزرگ را خوانده‌اند و تا حدودی با تعلیمات بوعلی سینا آشنا هستند، کم نیستند ولی هنوز هم وضعیت راضی‌کننده نیست. جای تأسف است که کتاب قانون بوعلی سینا در دانشگاه‌های پزشکی ایران تدریس نمی‌شود و اصولاً پزشکان تربیت‌شده در ایران هیچ اطلاعاتی از طب اسلامی ایرانی ندارند مگر اینکه از روی علاقه خودشان به دنبال این طب بروند).

امام خمینی در جایی دیگر می‌فرمایند:«یکی از دکترهای امروزی می‌گفت بر ما و بر دکترهای بزرگ این کشور ثابت‌ شده که کاری از طب اروپا جز جراحی برنمی‌آید و داروهای اروپایی معالج نیست، بلکه مسکنی است که ما به کار می‌بریم و انتظار آن را داریم که دوره خود را طی کند و یا به‌ خوبی و یا به هلاکت منجر شود.
گفتیم: پس چرا دکترها این مطلب را به مردم نمی‌گویند؟ گفت: کسی قدرت گفتار را ندارد. و درست گفت».

امام خمینی(ره) و طب سنتی

علامه حسن‌زاده آملی
علم پزشکی از بین رفته بود، بقراط آن را یافت. مرده بود، جالینوس زنده‌اش کرد. کور بود و حنین چشم‌های آن را گشود. پراکنده‌شده بود و محمد بن زکریا جمعش کرد و ناقص بود تا این‌که ابوعلی سینا کاملش کرد. ایشان در آغاز نخستین جلسه درس قانون فرمودند: آقا، در حوزه‌های علمی ما کتب طب، مانند دیگر رشته‌های علوم تدریس می‌شد و علمای ما در علم شریف طب نیز دست داشته‌اند. یک عالم دینی در فهم بسیاری از اخبار و حلّ و درک کثیری از مسائل فقهی از قبیل حدود و دیات به طب و تشریح آن نیازمند است.

علامه مجلسی (ره)
علامه مجلسی (رحمهالله علیه) در بحارالانوار راجع به برکت رجوع مؤمنین به کلام ائمه (علیهم‌السّلام) در موضوع اخبار طبی این‌گونه می‌نویسد:
بعضی از داروهای طب‌النبی و طب‌الائمه (علیهم‌السّلام) ممکن است مناسبتی با بیماری نداشته، اما وقتی شخص باایمان و مخلص آن را مصرف می‌کند، از آن سود می‌برد، نه به جهت خاصیت و طبع آن بلکه به خاطر توسل به کسی که این دارو از وی صادرشده و یقین و خلوص نیتی که دارد، چنانکه بعضی با تربت امام حسین (علیه‌السلام) شفا می‌یابند؛ و من با جماعتی از شیعیان مخلص مأنوسم که در مدار علم و معالجاتشان اخبار روایت‌شده از ائمه (علیهم‌السلام) است و بی‌آنکه به طبیب مراجعه کنند بدنی سالم‌تر و عمری طولانی‌تر از کسانی دارند که به اطباء و معالجین مراجعه می‌کنند.

در توضیح این بیانات علامه مجلسی می‌توان گفت: توسل به کلام آسمانی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) آن‌قدر اثربخش است که فارغ از اینکه داروی ذکرشده در روایت چه باشد و چه اثری بر آن مترتب باشد، به‌تنهایی شفابخشی می‌کند! و این‌ یکی از برکاتی است که به‌واسطه نشر علوم اهل‌بیت در جامعه، نصیب مردم می‌گردد و یکی از دلایل ضرورت احیاء طب جامع اسلامی همین نکته است که فضای جامعه به‌ واسطۀ احیاء این علم به انوار معارف آل‌الله روشن می‌گردد و برکات حاصل از آن بالاتر از هر سیاستی برای امت اسلام آینده سازی می‌کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
محمد رحیمی مدیسه

نروید بر زمین هرگز گیاهی
که ننوشته است بر برگش دوایی